2018_allkarya

Bermula Daripada Pena Penghujung Mata, Dia Mula Mencetus Ilham Dan Menyusun Kata. Setiap Lorekan Mengandungi Bicara Yang Terkandung Seribu Satu Rahsia. Hanya Di Sini Dicurahkan Rasa Hati, Pendapat Peribadi Tentang Hakikat Duniawi Dan Di Sana, Alam Yang Kekal Hakiki.


- Weeda Airiza -



Bahagi Masa.

Topik : Cara untuk membahagikan masa. Wah! Serius betul tajuk aku kali ni, kan? Heee~~ Sesekali. :p Bukan apa, actually ramai yang tanya aku macam mana aku membahagikan masa dengan kerja-kerja yang berlambak tu. Kerja office, kerja novelis, kerja part-time, kerja sebagai anak dan macam-macam lagi. *ada 1 saja belum, kerja sebagai seorang isteri. Muahahaha~~~*


Kalau ikutkan, aku sendiri pun boleh dikategorikan sebagai pemalas bin double pemalas. Cuma, kadang-kadang terpaksa kuatkan semangat sendiri, bayangkan kalau tak buat kerja, tak dapat duit, tak dapat nak kutip pengalaman, betul? *angguk cepat!* Maka, aku kongsikan sikit rahsia-rahsia untuk membahagikan masa sebaik mungkin. Ini pendapat aku sahaja, kalau rasa nak follow, boleh try... :)

BELI BUKU PERSONAL
Tak kisah buku macam mana pun, buku latihan sekolah tu pun boleh, mana yang okeylah bagi korang. Macam aku, demand lebih sikit. Mesti nak buku hardcover dan comel kalernya. *feel lebih* Jadikan buku ni sebagai pakwe atau makwe korang. Semua benda yang patut diingat tapi dikhuatiri lupa, letak dalam tu. Jangan malas tulis. Kalau rasa tulisan teruk pun takpe, takde orang nak baca melainkan kita sendiri. ^____^

THINGS TO DO - EVERYDAY
Pagi-pagi lepas breakfast *jangan skip breakfast, tak bagus untuk tubuh & minda ye!* ambil masa sekejap saja, tulis apa yang patut korang buat hari tu. List satu persatu, jangan ada tinggal. Mana yang urgent, letak tanda ni ha ---> *. Kalau boleh, selesaikan mana yang perlu dahulu. Lebih advance, korang buat things-to-do tu setiap minggu, bermaksud, mula saja hari Isnin, senaraikan kerja-kerja sampai hari Ahad nanti.

CHECK!
Sebelum tidur, check list korang. Tengok mana yang belum siap, yang dah siap. Aku jamin selalunya hari pertama, kalau ada 10 benda nak buat, korang akan settle 1 saja. *akulah tu dulu. hahahah~~* Jangan risau, by the time, korang akan rasa lebih bertanggungjawab untuk siapkan kerja, especially bila tengok senarai tu makin sikit.

Simple, kan? Setiap minggu & hari-hari aku akan tulis apa yang perlu aku buat. Tujuan utama adalah supaya aku tak kelam kabut dan panik tak pasal-pasal. Lupa itu, lupa ini. Bila tengok check list dah bertanda right semuanya, gerenti korang rasa lebih bersemangat & tak sabar-sabar nak settle kerja hari esok. Truthfully, memang berkesan untuk aku yang selalunya ada lebih kurang 15 ke 20 things-to-do dalam masa sehari.

Just keep it simple, that's the secret~ Selamat mencuba! :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: