2018_allkarya

Bermula Daripada Pena Penghujung Mata, Dia Mula Mencetus Ilham Dan Menyusun Kata. Setiap Lorekan Mengandungi Bicara Yang Terkandung Seribu Satu Rahsia. Hanya Di Sini Dicurahkan Rasa Hati, Pendapat Peribadi Tentang Hakikat Duniawi Dan Di Sana, Alam Yang Kekal Hakiki.


- Weeda Airiza -



Fitnah Teknologi

Assalamua'laikum dan Selawat kpd Baginda Rasulullah S.A.W.

Sedikit serius dengan tajuk entri hari ini. Entah kenapa, nowadays macam dah terlalu banyak cerita yang viral di media massa. Kadang-kala seram nak klik, risau minda tak dapat nak proses dan takut kalau bila share, perkara tu boleh jadi fitnah. Bahaya! Zaman sekarang ni, apapun boleh jadi. Teknologi sebenarnya lebih banyak membutakan mata hati kita jikalau salah guna.

Gambar boleh super-imposed. Teks boleh diedit. Informasi boleh jadi berputar-belit. Semuanya sebab apa? Teknologi. Bila sesuatu cerita keluar, kita tak pasti sama ada perkara itu benar ataupun tidak. Sometimes, nampak betul tapi bila disampaikan daripada seorang ke seorang, cerita itu akan jadi lain. Kalau share, silap haribulan kita dah salah sangka. Marah bukan main, lupa yang sebenarnya kita tak tahu jalan cerita. Parah!

Justeru, apa yang kita boleh buat? Biarkan? Ataupun join sekali komen? Nasihat saya, baca sekali lalu tanpa mendalami lebih lanjut isu masalah tersebut, lagi-lagi kalau melibatkan ramai orang ataupun pihak lain. Kalau mendalami pun, biar balance. Usah kita judge secara melulu sebab kita sendiri pun tak tahu cerita sebenar, betul tak?


Lebih risau, kalau kita join sekali komen. Sedangkan bila baca pun, kita pasti sudah rasa meluap-luap, kalau komen nanti, entah apa yang akan kita tulis. Bimbang bila ayat mengguris hati orang lain, ataupun menyebabkan peperangan mental di situ, siapa yang salah? Siapa yang mulakan dahulu? Siapa yang tak marah dengan apa yang berlaku, betul tak? Kalau saya tak mention pun, pasti kalian lebih tahu kisah terhangat zaman kini. 

Kalau nak komen juga, komen baik-baik. Sebarkan yang baik-baik. Jangan sampai posting kita boleh menimbulkan fitnah di kemudian hari. Fikir dahulu sebelum sharing. Kerana button share sebiji, tak mustahil isi dunia boleh bergegar begitu saja. Teknologi banyak memberikan manfaat sekiranya digunakan dengan betul. Usah terpedaya lagi dengan pelbagai cerita yang belum ada kesahihannya. 

Jadilah pemerhati dan pendengar yang cool. Berdoa untuk mereka, mana tahu jikalau ada yang dapat berubah dengan doa kita itu. Maybe one day they will be better than us. Who knows, right? Masa tu jangan pula kita masih berada di takuk yang lama. Don't be a keyboard warrior. Sampaikan komen atau ilmu dengan cara paling halus kalau mahu. Otherwise, put aside your thinking. Takut kalau terbabas, silap-silap tindakan kita yang jadi viral.

Apapun, jaga-jaga. Seperti petikan status saya semalam - Jaga-jaga. Keyboard warrior boleh mendatangkan pelbagai fitnah daripada segenap segi. Bahaya zaman sekarang bukan saja setakat berada di luar rumah, tapi di hadapan mata teknologi juga. Itu bahaya yang kita tidak nampak kesan dan balasannya. Ada akal, ada iman, fikir mana yang terbaik untuk diri.

Tanamkan kembali niat kita di hati. Kita mahu jadi lebih baik. Kita mahu masuk syurga, bukan? Sama-sama kita muhasabah diri dan berdoa supaya perkara-perkara yang berlaku di zaman sekarang ini tidak berlanjutan sehingga boleh menyebabkan perpecahan bangsa, mahupun agama. Sematkan dalam jiwa, ALLAH sentiasa bersama kita. :)

Wassalam...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: